Humus (Izrael)

Na całym świecie humus jest znany jako potrawa kuchni żydowskiej, ale tak naprawdę, jest popularną przekąską we wszystkich krajach Lewantu i w całym basenie Morza Śródziemnego. Interesujący spór o to, gdzie tak właściwie narodziło przyrządzanie tej pasty, toczy się między Libanem a Izraelem (oba te państwa walczą o to, by humus uznano za ich typową potrawę regionalną ze wszystkimi tego konsekwencjami).  Na sto procent jak wybierasz się do Jerozolimy,o której piszemy, to zjesz w większości miejsc pyszny humus.

Humus – przepis podstawowy

Składniki

500 g ciecierzycy
200 g pasty tahini
Sok z 1-2 cytryn (wg uznania)
4-5 ząbków czosnku
Sól, pieprz, świeża natka pietruszki

Namocz ciecierzycę w dużej ilości wody na kilka godzin (najlepiej na noc) i następnie gotuj w tej samej wodzie w której się moczyła do momentu, aż będzie miękka. Uwaga! Podczas gotowania może być niezbędne dolanie wody. Przecedź ciecierzycę, rozłóż ziarna na blasze i wsadź do piekarnika nagrzanego na 180 °C na 15 minut. Wyprażone ziarna mają lepszy i ostrzejszy smak. Oczywiście można użyć ciecierzycy z puszki, ale nie jest tak smaczna jak świeżo przygotowana i może zepsuć smak całej potrawy.

Pasta tahini

W pastę tahini możesz się zaopatrzyć w sklepach ze zdrową żywnością lub w lepiej zatowarowanych supermarketach. Można ją jednak zrobić bardzo łatwo samemu. Oto przepis na pastę tahini:

200 g sezamu
Sok z cytryny
Olej słonecznikowy

Wszystkie składniki miksujemy na gładką masę. Część ziaren sezamu można dla lepszego smaku podprażyć na suchej patelni (mają być lekko zarumienione, a nie spalone). Pastę można spożywać jako przekąskę do chleba czy dodatek do warzyw. Należy ją przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Ciecierzycę, pastę tahini i pozostałe składniki należy zmiksować na jednolitą masę. Jeżeli preferujemy rzadszy humus, możemy w trakcie miksowania powoli dodawać wodę pozostała po gotowaniu ciecierzycy lub olej (wtedy jest zdecydowanie bardziej kaloryczna!).

Humus z przepisu podstawowego może mieć dla niektórych odrobinę mdły smak. Można go jednak wzbogacić dodatkiem ulubionych ziół (kolendra, bazylia, tymianek), suszonych pomidorów, drobno posiekanych wędlin, warzyw itp.
Humus jest bardzo smaczną i zdrową pastą, ale trzeba go zwykle przyrządzić kilkukrotnie, nim dojdzie się do wprawy w jego przygotowaniu i dopasuje się listę składników do indywidualnych wymagań.

Najnowsze artykuły z kategorii przepisy: